Monday, July 19, 2010

Contador vs A. Schleck

Jeg er fullstendig klar over at jeg tippet Contador som årets vinner av TdF. Det fastholder jeg. 

MEN, uansett resultat, er Andy Schleck den moralske vinneren!! Han har vært mest positiv, aggresiv og sett piggest ut. Når han mister trøya på sånt idioti som Container gjorde idag så er han Vinner'n, synes jeg. 

Får håpe for hans del at han pisser på Container opp Tourmalet...


PS: 30 sek hadde ikke holdt for Schelck i tempoen uansett...men..

Saturday, July 17, 2010

USA, part one

Yo!

Ankom kansas lufthavn klokken 10 torsdag morgen lokal tid med en melding på mobilen: "krise! Ring meg!" fra Sebastian som jeg reiser med. Jeg ringer han, og han sier at han er der straks, og at han kjører fra politistasjonen nå. Jeg skjønner ingenting, men han sier ikke mer før han legger på. Da jeg treffer han etterpå sitter han i et vrak av en bil. Og jeg som ventet en mustang! Jeg får fortalt at Carl (den andre jeg reiser med sitter i fengsel, og at vi mistet bilen. Får videre beskjed om at vi må ned til politistasjonen og baile han ut for $3000! så jeg tenker "faen!!!!!". Vi kjører rundt 5 min, etter GPS anvisning til politi, og jeg sitter pisst i bilen og forbannet Carl! Men plutselig kjører en idiot opp på siden av oss, og filmer hele greia. Det er æffære Carl og de har bare kødder med meg! Gutta stod opp kl 7 på morgenen, og leide en ekstra bil bare for å kjøre en practical på meg!! Bastards!! Anyway, sånn startet USA-turen!

Ellers er temperaturen opp mot 40 grader i skyggen, så det er dritvarmt! Veiene går rett frem og bilen er fantastisk! Carl har mange venner i området, så vi bor litt rundt omkring. Akkurat nå er vi i et kjempehus hos foreldrene til en kompis av Carl - med svømmebasseng og alt som hører med!

I overmorgen kjører vi videre til Denver, i kveld skal vi nemlig spise en gris som de har grillet!!

Have fun - Are!

Wednesday, July 14, 2010

Kjære Oppegård-bilist

Jeg mente ikke å kjøre på det røde lyset, men jeg satt bare i min helt egen verden der jeg kom syklende. Jeg tar på meg absolutt all skyld for at jeg, idet du skulle til å kjøre ut i krysset, passerte på det klareste røde lyset noen gang. Jeg er rett og slett veldig lei for at jeg utsatte oss begge for en fare jeg burde ha ungått. Dette var også det jeg prøvde å fortelle da jeg snudde meg og med mine beste beklagende italiensk-inspirerte håndbevegelser, og ordene "unnskyld", "sorry" og "beklager." Følte at dere virkelig skjønte hva jeg mente, når vi hadde øyekontakt der. Det var min sløvhet, som idag ga deg og den vakre kvinnen i forsetet all mulig grunn til å gestikulere sterkt imot meg.
Jeg beklager på det sterkeste, de traumer denne opplevelsen kan ha medført.

Men en ting skal du vite;
Du, din forpulte apekatt, og den stygge gestikulerende fitta du hadde ved din side, er skyld i at jeg har 60% nedsatt syn på ene øye i kveld. Hadde det ikke vært for at jeg måtte konsentrere meg om å ikke kjøre av veien, når du fylte øynene mine med spylervæske og neste presset meg av veien, så skulle jeg rivd av vindusviskerne dine og stappa de så langt opp i rævva på deg og merra di som overhodet mulig.

Ha en god kveld!

Sunday, July 11, 2010

Schleck og Spania

For en dag!
Spania vinner VM og Armstrong er ute av dansen.
Nå er det ingen grunn til å drikke øl klokka 2030 hver kveld lengre (nå må vi heller starte 1300, med en hviledag nå og da), og man kan begynne å trene igjen. Med 4 uker blankt til NXTRI, så kan det passe seg greit nå!

Friday, July 9, 2010

Back in Business

Jada...det var sol og opphold i ihvertfall 17 minutter i Bergen denne gang. Så da måtte man jo benytte sjansen til å ta morgenkaffen ute. Ellers ble mesteparten av tiden tilbrakt på svaneloftet, med Gregers og Manus. STENG KASSENE!

Da er jeg tilbake i Oslo, og klar for å dra igang igjen, etter 4 dager med så og si null aktivitet. Hvis noen er med på minst en langtur, mellom fotballkamper og sykkeletapper i helga, så må dere skrike ut. Men jeg ender vel opp alene tenker jeg ;-)

Wednesday, July 7, 2010

Gjesteinnlegg: Rune Evensen (La Marmotte- Alpe D'Huez)

RR:

Begynte med å bestige fjellet "Glandon", etter 37 km med 1350 meter stigning.
Kjørte så ned igjen og opp "Telegraf", 12 km og ca 1000 meter stigning.
Var på toppen ca 4 timer og 100 km etter start, da var det fysisk slutt...alle krefter var brukt og jeg taklet ikke helt varmen (på det varmeste var det +30 grader)

Trillet ned noen meter og begynte på "kongen" Col Du Galibier" 19 km og 1200 høydemeter, grusomt tungt, toppen var på 2600 meter.
Rullet ned igjen og startet på Alpe D`huez, 13 km og 1000 høydemeter.

Fullførte på 9 t 22 minutter, men var stolt over å ha fullført.

Rune

Fikk beskjed om at neste år må vi bli med også....Høres jævlig hardt ut, men er ikke det morro da??!! Ta denne turen i stedet for Italia? :-D

Sunday, July 4, 2010

RR-Nesodden Triathlon

For en fantastisk greie!
En konkurranse som er 10 minutter sykling og 25 minutter med båt fra døra. På fergekaja møtte jeg et par andre karer, som jeg prata piss og drakk kaffe med frem til start. Lenge siden jeg hadde hatt på meg våtdrakt, og tri-toppen hadde jeg seff glemt i Enebakk, så det ble bariss-svømming, og litt mer knot i T1. Forholdene ved start var greie. Endel vind og dermed litt bølger, men ikke verre enn tidligere opplevd. Det som derimot var verre var at brillene dugga før vi hadde starta. Også favortittbrillene da.... På start var det ca 60 stk. 10 damer og resten karer. Idag skulle jeg ihvertfall ikke få tjei-deng!
Stilte meg på andre rekke i starten, men med start i vannet, så drifta jeg plutselig bakover. Starten gikk og etter 10 sek skjønte jeg at jeg ikke kom til å se en pøkk pga. dugg. Svømte meg raskt oppover, og la meg rundt 15 plass. Kort fortalt, så var svømminga helt jævli. Fant aldri noen rytme. Mest pga at jeg aldri fikk noe godt draft, og brukte altfor mye krefter på å finne veien og svømme sikk-sakk. Kom opp på svømminga på rundt 22 min, noe jeg er fornøyd med. Men jeg kunne ikke svømt mye lengre uten å gått på en smell...
I T1 var jeg raskt av med drakta, men knota noe jævli med trøya jeg måtte ta på våt kropp. Droppa sokkene i forsøk på å ta inn det tapte.
Starta syklinga med å hente to mann. La meg bak nr.3 som holdt greit tempo, og la en plan om at jeg skulle gruse på etter vending. Ettersom jeg kjørte uten computer, så ble alt litt på feelingen, og jeg tok bare utgangspunkt i at jeg ville bruke ca. 1,05 på de 40 kilometerne. Planen gikk til helvete da fyren foran stoppa opp for å slippe meg forbi, så da måtte jeg bare tråkke til ca. 5 km tidligere. Syklinga var tung, men jeg sykla (til meg og være) jævli bra. Tror jeg kom inn til T2 på ca 8 plass.
T2 gikk FORT, noe jeg er meget fornøyd med! Ut på løpinga brukte jeg første runden på å kjenne på kroppen, før jeg grusa på. Brukte rett under 38 (!!Må sjekke hvor lang den runden egenltig var!!) på 10 km løp. Utrolig morro å høre fra norges beste triathleter, som var tilskuere og support, at man løper klart raskest av alle.
Tror jeg kom inn ca 2 min bak nr.3. Fjerdeplassen er sur, men idag er jeg grisefornøyd!!!!

Formen er tilstede, men ejg har også noen spørsmål, når det kommer til sykkelbruk osv på Norseman. Vi får se!

Uansett så er jeg meget fornøyd med ca. 2:12 på 1500m+40km+10, og mener at jeg virkelig har fortjent denne helvetes overprisa flyplassølen!!!!!!!!

Friday, July 2, 2010

Begivenhetsfull helg

  • Uruguay på vei videre til VM-triumf
  • Lance blir klistra til The Wall of Shame av Wall Street Journal på lørdag
  • Tour d'France starter lørdag (noe alle glemmer pga. punkt nr.2)
  • Espen skal sykle Trollstigen opp, mot bla. Kurt Asle Arvesen på lørdag
  • André kjører Nesodden Triathlon på søndag
  • Yngve har ferie og Are anntar jeg at er full!

Tuesday, June 29, 2010

Lesja ned- og opptur

Da jeg og André dro fra Oslo søndag kveld, var dette for å få 3 flotte dager med sykling, løping og ferie i fjellet. Skulle fort vise seg å bli mer enn dette..

Etter en heller uggen mage (det som gikk inn ville FORT ut igjen) bestemte vi oss for å ta turen fra Lesja, til Dombås og over Dovrefjell. Forut for turen hadde jeg og André ødelagt hver vår sykkelcomputer/ pulsmåler, samt at jeg klarte å ødelegge brillene mine rett før avtråkk. André hadde selvfølgelig lagt igjen ventilforlenger, så det kunne ikke bli en mer dritt start.

Stopp på Holum Sport på Dombås for kjøp av slange og briller. Fint vær og alt var igjen flott og vi gleda oss til å ta fatt på stigningen opp fjellet. (Riktignok litt tomme for krefter etter en hard spurt 2km før Dombås)

Turen opp fjellet gikk knall, været var nydelig og neste stopp var planlagt på Fokstuggu for vafler. Fant fort ut at det hadde de ikke, så turen gikk nye 6,5km til Furuhaugli.

Siste 800m opp fra veien til fjellstua gikk på såkalt "white road". Dario ville vært stolt av oss :-D Rømmevaflene hos bevartningen var knall! Men der stoppa også turen. Det mørke vi så i det fjerne vestfra, kom plutselig raskt!! Og med det mørke kom også vind, regn og syke tordenbyger! At pappa ringte og sa at det var tilnærmet storm og mildt sagt ragnarok tilstander på Lesja, gjorde avgjørelsen om å bli henta ganske grei.


Magen min, som hadde laga et hællvette natta før, ville tydeligvis ikke bli bra idag heller, så sykkelplaner vart utelukka. Derimot var fristelsen om å ta løyperekorden på Tussheim Opp (1078 moh, 450 høydemeter fordelt på ca 3km) stor. Siden magen min ville sitte i hockey hver halve time så gikk jeg opp for å ta tiden på André. Morro å teste litt motbakke form på kroppen før Zombie- hill!


Løyperekorden holdes av en ung skiskytter og lyder 23min30sek.

Uoffisiell tid André: 22min30sek. Med noen forbehold virker formen iallfall solid!



Blir været bra nok og magen kvikner til er planen å bestige Trollstigen imorgen!!
Skal nok bli 3 fine dager likavel! Argentina vinner VM og Contador TdF, så blir detta en flott sommer!
Espen

Monday, June 21, 2010

Hallingrittet 2010

Hallingrittet 2010 ble for meg et endelig bevis på at faktisk rytteren har mer og si enn utstyret. Jeg visste at jeg hadde mye trøkk i beina fra landeveien, og jeg visste at jeg sannsynligvis hadde en av de tyngste/kjipeste/billigste jernhestene i feltet. Sånn det utviklet seg, så var det mange som måtte se en god gammel Merida HFS rulle forbi.

Stilte jo opp som hjelperytter i utgangspunktet, ettersom Siggi måtte seedes til Birken. Taktikken var grei; Starte rolig første km, så økte og holde et tempo som Sigg akkurat kunne henge med i. Med kroppen stinn av trening, så så jeg for meg at han måtte gå siste mila selv, hvis jeg skulle taue de første 35 km.
Vi startet vel et sted mellom 120-150 plass, og begynte å plukke plasser allerede oppover første terrengparti. Når vi dundrer inn på første drikkestasjon, var jeg strengt tatt litt bekymret for om vi hadde startet for hardt, ettersom Sigg allerede hadde kommentert pulsen sin noen ganger. På grusveiene tok vi hele tiden igjen folk, og med litt rettledning (les; kjefting og peking) så hjalp de fleste til i rulla. Inn i siste lange bakken fikk hjelperytteren lov til å gå for egne sjanser, etter å ha sluppet seg ned til halen for å dra med seg Kapteinen flere ganger, da Kapteinen kjente at det var tomt.
Derfra og inn gikk det fort, og jeg tok et par i siste terrengparti, og en i spurten. Alltid gøy og vinne spurt :-)
Kapteinen kom inn et par min etter, i et tempo som fikk speakeren til å hyle BREMS!

Alt i alt et kjemperitt!
Hadde jeg kun jkørt for egne sjanser, så hadde jeg nok starta 80 plasser lengre fremme, og vært blant de første 50 inn på det første terrengpartiet, og havna i bedre ruller på grusen. Da kunne jeg nok lett skrella av 5 min, og ville vært rundt nr. 25 totalt. Og da har jeg ikke engang begynt å snakke om sykkelen...
Terrengsykling er morro!
Takk for lån av sykkel går til G-Sport Bogstadveien. Takk!

Thursday, June 10, 2010

TOUR DE'FRANCE 2010

Jepp gutter, da er det på tide å sette ned på papir, hvem som i år ender i gult på Champs-Élysées. Etter nesten et år nå med sutring og grining, så foreslår jeg at vi gir etter for maset, og dedikerer Espen seieren for 2009. Men nå er det nye sjanser, og mange nye timer med fabelaktig sykling, så det er bare å plassere pengene. Eller rettere sagt vinflaskene.

Jeg foreslår følgende greie;
Vi prøver å få til en liten samling helt i slutten av året, eller i starten av januar, da er vel sjansen størst for å ha alle i landet. De to som bommer mest. Dvs. de tre som har sine ryttere plassert lengst bak, spanderer vinen for kvelden. Dette kommer vi tilbake til. "Hangarounds" kan selvfølgelig også være med å tippe....
Nå litt regler:
  • Rytter må være valgt innen 10. juni
  • Om man ombestemmer seg før 10. juni, så er det alltid siste postede kandidat som er tellende
  • Rytteren må selvfølgelig fullføre rittet for at resultatet skal telle
  • Blir rytteren tatt for doping iløpet av 2010 (noe det jo er en god sjans for) blir selvfølgelig resultatet ikke tellende. Dette gjelder selvfølgelig også hvis rytteren blir tatt for noe som har skjedd tidligere....kremt...
  • Bryter rytteren pga noe IKKE doping-relatert før 12. etappe, så kan man velge seg en ny rytter
Så da er det bare å sette stemmene:

Monday, June 7, 2010

Beste artikkelen EVER!!!!

Nettavisen prøver så godt de kan å skrive en artikkel om sykkel eller to om dagen. De har hatt mye man har kunne dratt på smilebåndet av, men denne artikkelen som rett og slett heter "Slik unngår du numment underliv" tar kaka. Gleder meg til å se hva de kan komme med under Tour'en. Ser for meg ting som; "
  • Slik unngår du de stygge nålestikkene etter bloddoping"
  • "Vasketips for sykkelshorts"
  • "Siste nytt: Lance vokser leggene" eller den mer sannsynlige
  • "Verdens-beste-spurter-i-slak-motbakke har uflaks, og taper for 13 gang for Cavendish"
André - som igår sykla 16 mil, og er ikke nummen en plass!