Tuesday, June 29, 2010

Lesja ned- og opptur

Da jeg og André dro fra Oslo søndag kveld, var dette for å få 3 flotte dager med sykling, løping og ferie i fjellet. Skulle fort vise seg å bli mer enn dette..

Etter en heller uggen mage (det som gikk inn ville FORT ut igjen) bestemte vi oss for å ta turen fra Lesja, til Dombås og over Dovrefjell. Forut for turen hadde jeg og André ødelagt hver vår sykkelcomputer/ pulsmåler, samt at jeg klarte å ødelegge brillene mine rett før avtråkk. André hadde selvfølgelig lagt igjen ventilforlenger, så det kunne ikke bli en mer dritt start.

Stopp på Holum Sport på Dombås for kjøp av slange og briller. Fint vær og alt var igjen flott og vi gleda oss til å ta fatt på stigningen opp fjellet. (Riktignok litt tomme for krefter etter en hard spurt 2km før Dombås)

Turen opp fjellet gikk knall, været var nydelig og neste stopp var planlagt på Fokstuggu for vafler. Fant fort ut at det hadde de ikke, så turen gikk nye 6,5km til Furuhaugli.

Siste 800m opp fra veien til fjellstua gikk på såkalt "white road". Dario ville vært stolt av oss :-D Rømmevaflene hos bevartningen var knall! Men der stoppa også turen. Det mørke vi så i det fjerne vestfra, kom plutselig raskt!! Og med det mørke kom også vind, regn og syke tordenbyger! At pappa ringte og sa at det var tilnærmet storm og mildt sagt ragnarok tilstander på Lesja, gjorde avgjørelsen om å bli henta ganske grei.


Magen min, som hadde laga et hællvette natta før, ville tydeligvis ikke bli bra idag heller, så sykkelplaner vart utelukka. Derimot var fristelsen om å ta løyperekorden på Tussheim Opp (1078 moh, 450 høydemeter fordelt på ca 3km) stor. Siden magen min ville sitte i hockey hver halve time så gikk jeg opp for å ta tiden på André. Morro å teste litt motbakke form på kroppen før Zombie- hill!


Løyperekorden holdes av en ung skiskytter og lyder 23min30sek.

Uoffisiell tid André: 22min30sek. Med noen forbehold virker formen iallfall solid!



Blir været bra nok og magen kvikner til er planen å bestige Trollstigen imorgen!!
Skal nok bli 3 fine dager likavel! Argentina vinner VM og Contador TdF, så blir detta en flott sommer!
Espen

4 comments:

  1. Tipper jeg ville brukt i underkant av 22 min

    :D

    ReplyDelete
  2. Hehe, høres slitsomt ut! Jeg derimot, sitter med en øl på balkongen. Det er jo tross alt ferie :D

    André forbereder Norseman med trening, jeg forbereder USA med det samme. Bare at jeg trener opp leveren!

    ReplyDelete
  3. Var fin den løpeturen...
    Kan ærlig talt ikke huske sist gang jeg var så langt ifra å gå i bakken, spy og dø etter en drøy 20 minutters løpeøkt!

    ReplyDelete