Thursday, August 26, 2010

Villrein jakt 2010

Som de fleste vet har Norge også vill natur. Dette skulle siste del av team-navnet finne mer ut av denne uka.
1. jaktdag ble fullklaff: ok vær, til dels sol, 10 grader og MYE dyr! Det endte med en mindre bukk på slaktevekt ca 35kg. Espen fornøyd med innsatsen, dog burde dyret vært litt større.
Så kom flere dager med dritvær: 30m sikt, 3-7 grader, vannrette regnbyger og STERK vind. Jervenduken har vel sjelden vært mer i sitt rette element!

Etter å ha henta sherpa på toget, opplevd tidenes fullmåne ved Fellingsvatnet og våknet til desto mer tåke og regn, var det duket for Espen "El Pistola" og Are "El rote-seg-bort-bære-mye" sin store fjelltur! Stod opp 430 til mørkt nattelys. Det var klart at denne dagen skulle bli bra med oppholds og lettskyet pent fjellvær.


Gikk fra ca 1000moh til rundt 1700moh, der første halvannen km inneholder rundt 300 høydemeter. Med andre ord ganske bratt, men det er vi jo godt vant med!
Fant oss en fin og lun plass der vi hadde oversikt over hele området. Skulle akkurat til å sette på kaffen da jeg fikk se en flokk på nærmere 150 dyr. Da var klokka ca 730. Nå var jakta igang.

Jeg brukte nærmere 2timer på å følge den flokken. Over åer større en Grand Canyon, forbi vidder som var et helvete å forsere uten å bli oppdaga og ned mot tregrensa der de åpenbart skulle beite. Flott tenkte jeg, skyte her og så kort vei ned fra fjellet!
Kom meg innpå og fikk fyrt av ett skudd, bukken gikk rett i bakken. Tydeligvis hjerte/lungeskudd, han rista i dødskramper før han forsvant inn i de evige jaktmarker.

Etter laang tids jakt, krabbing og løping kom jeg på at Are hadde jo sekken min der kniv og kort lå. MEN HVOR VAR ARE??????!!!!! Tiden gikk, ingen Are å se. Jeg ble stadig mer oppgitt, tørst, sulten og ikke minst desperat for dyret måtte jo slaktes og kort skjæres.
Etter 2 timer fant jeg han på toppen av et fjell. Mer eller mindre oppgitt tok jeg sekk og sherpa med meg til dyret. Fikk vomma ut og da var det endelig tid for pause og matspising!

Kl 1230 var jeg blid og fornøyd igjen, med turmaten i hånda (burde bli sponsa nå, Real??!!) og storbukken liggende på rygg ferdig vomma og klar til slakting!




Et par timer med studie av fremspring/feste av muskler, svær reinsdyr-penis (som vi sørgelig nok ikke tok oss bryet med å ta med da vi hadde planer om å tørke den og sende den i posten til den spontan-forelskende Askeladdur i teamet) var vi ferdige med å flå og slakte. Nå ventet en kort men sykt bratt tur ned, med hver sin 45kg tunge sekk! Selvfølgelig måtte vi bomme på brua i dalen som gikk over elva, så da var det fram med Heroes- stempelet igjen og ta ferden over en bre- elv som var rimelig kald.

Å ure ned kjøtt var et ikke-tema,vi er da tross alt Heroes. Her skulle alt ned, til og med skrotten inkl ribbein og søyle!
Ære være rammesekker, anatomiske sekker kan ta seg en dott myrull og legge seg!


Vel hjemme og kjøttet er hengt opp til mørning! Da var det bare å innta feiringen av dagen med øl og akevitt! :-D

Takk for hjelpa og turen, Are!!
Neste år får du jaggu skyte din egen mat

Espen

1 comment: