Sunday, March 20, 2011

Birkebeinerrennet 2011

Kondomdress, camelbak, skisko - alle med merkelapper på kvelden før rennet! Perfekt oppladning? Ikke helt!

0415, vekkerklokken ringer. Tidligere enn de fleste fredager og lørdager pleier å ende, men en tidlig aften kvelden før gjorde det overlevbart! Bilturen til Rena er lang, men det var lystig stemning. Vi var 3 stk på bilen som skulle gå rennet, så praten gikk i smurning, ernæring og taktikk! Mitt smøreteam (Elisabeth - stor takk!) hadde jo tatt seg av mine ski, så jeg hadde ingen anelse om hva jeg hadde under. Fint lite å bidra med på smøredelen av diskusjonen mao..

Selve rennet fikk verst tenkelige start. Jeg skulle bare drite litt, samt levere bagen min, og det var litt lengre til start enn jeg hadde trodd! Da jeg kom ut av bæsj n´carryen måtte jeg løpe for å nå frem, og siden jeg var i oddetallspulje måtte jeg jamen løpe rundt hele stadion for å komme inn på startområdet! Akkurat da jeg kommer inn går startskuddet, mens jeg har skiene i hånda fortsatt.. Faen! Plutselig var det om å gjøre og hive på seg skiene. Kom meg i gang, men det var helt bakerst i puljen. Mye kø å gå forbi de neste kilometerne!

Starten var relativt slak oppover i mange kilometer. Drøye oppoverbakker, men ikke så ille som mange skal ha det til. En vegg som møter deg opp mot Skramstadsetra er iaff århundrets overstatement. Lærte av Holmenkollen at hvis du ikke har bein til det, ikke start i front! Det fungerte ganske bra denne gangen, klarte å disponere kreftene litt bedre. Hadde bra feste, bra glid - selv om føret var generelt trått, og vi hadde motvind over hele fjellet. MYE folk å komme seg forbi, samt at mange rett og slett ikke skjønner at man skal legge seg i sporene til høyre når noen vil forbi. Jævlig irriterende. Jeg gikk og sa til meg selv "kom deg til sjusjøen, så er du ferdig!", noe som er en sannhet med noe modifikasjoner. For Birken er faktisk 40 km, pluss 15 km staking på slutten. Jeg var dødsliten, særlig i beina når jeg kom til Sjusjøen, men hadde fortsatt bra krefter igjen i overkroppen. Staket det jeg hadde på veien inn, og det var ikke mange som kom forbi meg da faktisk. Bra mojo! Klarte jo å tryne igjen da. 2 renn, 2 tryn så langt i 2011. Kjører over noe dritt i sporet, høyre ski lagger, og jeg tryner forover for å få kjeften full av snø. Flere jäger-fulle menn på siden ler, men heier meg så opp igjen for å fortsette. God stemning!

Øystein, en kompis i klassen startet i puljen foran meg. På skimaraton startet han også 5 min før meg. Da tok jeg han igjen etter 4 km, mens han tok igjen meg etter 35, likblek. Denne gangen møttes vi på stadion etter 54 km, til spurtoppgjør! Noe så fett tenkte jeg. Jeg legger meg på rygg, planlegger å bygge opp fart og fly ut på siden på oppløpet, gli forbi og hysje på publikum! Jeg legger meg i rygg, går ut i sidesporet, men trenger ikke ta flere enn 4-5 tak før han gir opp, og jeg ligger med han resten av oppløpet! Pisset sånn på han at jeg ikke tenkte over å hysje på publikum, for de ville jo ikke skjønt hva jeg drev med, det ble aldri en kamp. Jeg burde gitt han noen fler meter i starten. Uansett, vi synes det var dritgøy begge to! Hysjer neste gang!

Alt i alt var det en fantastisk tur over fjellet! Nydelig solvær, mye bra utstyr, og mange som sprakk! Jeg klokket inn til 4:21, noe som jeg må si meg ganske fornøyd med egentlig! Jeg gikk så bra jeg kunne fått til med den kroppen jeg har i år, så kunne ikke gjort noe annerledes! Utstyret med intakte merkelapper fungerte utmerket, særlig fornøyd med skoene som Espen klarte å skaffe etter at hælene mine ble knullet i stykker av de gamle under skimaraton. Takk til Espen for det!

Bli med til neste år folkens, anbefales på det sterkeste! Ski er gøy!

Are - Birkebeiner

Ps: glad jeg hadde badesko i dusjen i Håkonshall etterpå, ca. mye fotsopp der inne tipper jeg!

8 comments:

  1. Nydelig referat,Are! Og ikke minst, grattis med vel gjennomført :-)
    Du kunne vel stoppa opp og gått sidelengs over mål vel...?!

    Btw, hadde du med deg puffen til å sitte på inne i hallen også eller??

    Ps: Venter i spenning på ref fra Bjørn!

    ReplyDelete
  2. Hadde ikke med meg puff nei! Hehe. Men, kjapt spørsmål til deg som har erfaring. Jeg ble ganske tørr på hendene av skihanskene, har du noen gode forslag til peelingkremer?

    ReplyDelete
  3. "Jeg ble ganske tørr på hendene av skihanskene, har du noen gode forslag til peelingkremer?" HAHAHAHAHA!!!!

    Venter også i spenning på ref. fra Bjørn. Godt vi har noen som går under 4 timer her inne. Men til neste år blir vi jo fire :-) Jeg gidder ikke å trene, men skal kjøpe meg dyre staver. Det hjalp i marka på lørdag...

    ReplyDelete
  4. Jeg begynner å bli oppriktig stressa!!!
    Are og Bjørn går Birken på flotte tider, Espen (ja, han som liker og sove og har Hangover som mellomnavn) trener FØR jobb og Yngve...ja, jeg regner med at du trener mye.
    Pedersen derimot sto for ti min siden på et hotelrom med et vinglass i handa, strøk seg over magen og tenkte: "I år ser jeg nok ikke så bra ut på stranda, men neste år... Neste år ja! Og i morgen skal jeg begynne med sit-ups igjen"!!! Det er et faktum...jeg begynner å få mage, og er klar over det! HJÆÆÆÆLLLPPPP!!!

    ReplyDelete
  5. Haha:D men du løper som en fjellgeit da!

    ReplyDelete
  6. det skal han faan meg ha...men forskjellen i år kontra årene før er at det er i nedover bakkene han blir skummel.. :-D

    ReplyDelete
  7. Nå kjenner jeg det er mye tyn her, og det verste er at Espen har rett! Så nå, etter å ha spist atfor mye på Fridays, drukket noen øl for mye og opparbeidet me store selvtillitsproblemer pga magen min, så går jeg hjem.....Skal bare ta en øl til først....

    ReplyDelete