Wednesday, March 3, 2010

Footbalance

Ja, da har vi (iallfall to av Teamet) fått gjort som proffene. Nemlig støpt spesialsåler til løpe-, sykle- og skiskoa våre. I og med at ALLE original såler, uansett fottøy, er ræva så er støpte såler absolutt en flott sak. Spesielt om en har en form for pronasjon eller høy fotbue e.l..

André har jo flott erfaring med problemer med vondter i hæl og akilles og det samme kan jeg "skryte" av..Mitt problem har mest sannsynlig blitt forverret av bruk av for harde pronasjons sko (Asics Kayano) i og med at jeg bare overpronerer litt..disse skoene har jeg brukt til jobbsko..jeg har hatt spesielt slitne og ømme hæler og legger etter endt dag på jobb. Mest sannsynlig fordi skoene har vært FOR harde. Byttet til Mizuno Nirvana, som fortsatt er en pronasjons sko men ikke i nærheten så brutal i kilen. Dette har definitivt hjulpet. Problemet er at jeg ikke har brukt de på jobb men til trening. Altså, hæl vondtene eksisterer fortsatt.

Ville da de nye sålene virke positivt inn?

Har brukt de nye sålene i Nirvana skoa på jobb, flyttet de over til ECL støvlene før dagens skiøkt. Det tok med ganske nøyaktig èn motbakke, èn utforkjøring og èn stakeslette for å finne ut at dette var hællvette plassert i mine sko. Den stikkende smerten som gikk fra festet til senen mitt under hælen og oppover leggen, bak, var noe jeg ikke har kjent før.

Konklusjon: smertene kommer nok pga sålene. MEN, ikke nødvendigvis fordi de er feil for meg. Men at de smertene jeg hadde fra før ble forverret mye pga konstant press i hele fotbladet. Leverandøren sa også at det tar opptil 5 dager å tilvenne seg sålene. For min del er nok cluet å bli kvitt de smertene jeg har for så og teste sålene i ski-/sykkelsko på nytt

Are, keen på såler eller? 

4 comments:

  1. Min konklusjon følger;

    Jeg har fortsatt trua på at varierende fottøy, varierende underlag og varierende trening er veien for å blitt kvitt fotvondter. Det jeg fikk ut av dette, sånn jeg ser det nå, er en bekreftelse på at mine føtter er "perfekte." Derfor kan ikke den utrolige mengden med rariteter jeg har hatt med føttene påskrives såler, men i mine øyne heller for dårlig evne til variasjon.

    Jeg føler at disse vidunderlige sålene er tildels et prakteksempel på "creation of a need", og i denne omgang muligens et behov jeg ikke innehar.

    MEN, jeg sier ikke at det ikke kan hjelpe noen, evt. forebygge. Jeg synes bare det blir litt feil å skulle kunne selge det inn som noe alle trenger. Hvis verden var så enkel, så hadde vel de store skoprodusentene spart utrolig mye penger på å produsere mange færre modeller, og heller sende en såle-maskin til hver butikk.

    Skal prøve de i sykkelskoa, for å se om jeg blir kvitt noe av den nummenheten jeg ofte opplever i starten av sesongen, så skal jeg bestemme meg etterhvert.

    Så langt; Ikke overbevist!

    ReplyDelete
  2. Hvor mye? :D

    Alltid interessert

    ReplyDelete
  3. Min teori: disse sålene, som me løpesko me demping og stabilisering og pronasjon og allverdensfancyteknologi, gjør det samma for føttene som en stressless gjør for kroppen. Fint for hvile, men er da vel ikke derfor vi trener??? Hvile kan man gjøre etterpå!

    Jeg har gått andre veien, mindre støtte, mindre demping, mindre av det meste. Og resultatet? Null plantar fascitis, null akillesproblemer. Har ikke hatt noe belastningsskadeproblemer sia jeg pensjonerte mitt siste Nimbus-par. Må seff ta overgangen gradvis, men jeg er positivt overraska, og dritfornøyd!!

    ReplyDelete
  4. Kan jo alltids ta snøen fatt som du kan ta stranda fatt da...minst belastning for beina samt fantastisk stabilitet/styrke trening for beina :-D

    ReplyDelete