Saturday, July 31, 2010

Misunnelige billister teorien

Det skjer jo fra tid til annen at vi irriterer livet av oss over billister som tilsynelatede prøver å drepe oss. Og det skjer jo rett som det er at billister irriterer seg tilsynelatende noe helt grenseløst over oss som sykler i veibanen.

Jeg vil bare trekke frem følgende teori igjen, og se om noen har noen meninger;
"For hver pølsemeny som blir solgt på bensinstasjonene, så vokser monsteret som fører til disse situasjonene. For hver pølse med mest mulig potetsalat du, kjære billist, hiver i deg, så blir lunta di kortere. Jeg tror at dette rett og slett er fordi du er grenseløst misunnelig på meg, som kan sykle i 50 km/t på flatene, kan kjøre forbi deg når du står på rødt lys, kan holde følge med deg nedover i 70 sonene og smiler med et lite vink hver gang du prøver å drepe meg. Du er så grenseløst misunnelig på at jeg er i så mye bedre form enn du noen gang kommer til å bli. Og for hver jævla pølse du putter nedpå, jo større blir avstanden oss i mellom. Om 20 år må du kjøpe pølse gjennom drive-in'en, fordi du er for feit og lat til å gå ut av bilen, mens jeg fortsatt sykler forbi deg på rødt lys. For ja...jeg bryter gjerne noen trafikkregler (som om du aldri kjører i 80 i 60-sona), men jeg gjør ALDRI noe som setter livet ditt i fare på veien."
Og hvis noen skal komme med noen gode motargumenter, så please spar dere for "fortau-, forbanna-idioter-, osv"-argumentene.

Ahh!
Gleder meg til å sykle i morra jeg!

24 comments:

  1. I denne saken er det faktisk et viktig poeng å komme med: Det er faktisk ulovlig å holde så kort avstand til kjøretøyet forann at man ikke klarer å bråbremse uten å kjøre inn i det. Gjør man det er man automatisk skyldig selv.

    Eksempler. I en kjedekollisjon er du selv skyldig og ansvarlig hvis du kjører inn i bilen forann. Eller om en bil slenger seg inn forann deg og bråbremser og du ikke klarer å unngå å kjøre inn i denne så er det også per definasjon din skyld med tanke på forsikringer også.

    Moralsk sett er det helt forferdelig om personen har gjort dette med vilje. Men selv om man klarer rettslig å bevise at personen har gjort det med vilje vil ikke forsikringsselskapet behøve å betale ut noe siden både føreren av ledebilen samt sykkelistene kjørte ulovlig.

    Det er et kjent triks blant enkelt å gjøre dette for å få gratis reperasjon på bilen sin om man har skade på bakfangeren. Ikke skyt budbringeren dog, skyt staten som har innført disse reglene.

    Uansett bør dette også stille spørsmål rundt sikkerheten når folk sykler på dette viset. Om de har så dårlige bremser at de ikke klarer å stoppe opp bør de unngå denne type trening blant uskyldige trafikkanter.

    ReplyDelete
  2. Dette er jo bare for latterlig til å kommenteres egentlig...

    Det er ikke for hver pølse med potetsalat at jeg blir mer irritert.

    Det er for hver syklist som tror han har all rett til å sinke trafikken.
    For hver syklist som mener det er greit å sykle 3 sykler i bredden 20-30 km/t under fartsgrensen.

    For hver syklist som mener at offentlig vei er hans treningsarena med følgebiler og alt deretter.

    Pell deg av veien, eller følg trafikkflyten.

    Enten får du sykle like fort som de andre bilene, eller så har du ingenting på veien å gjøre.

    ReplyDelete
  3. . . . jeg vet ikke jeg, - synes imidlertid at sportsutøvelse, inkl. trening, på offentlig vei er en uting, og burde forbys. Yes, regelrett forbys. Hva gir syklistene rett til å holde på med sporten sin på offentlig vei. I Norge er prisen pr. meter vei formidabel (skal la være å tallfeste for leseren!), - det er fellesutgifter fundert på skatte- og avgiftsinnsats. Offentlig vei skal dekke et ´fremkomstbehov´, - det er slettens ikke ment å være en sportsarena. Jøss mann, kan vi ikke finne en løsning, - et kompromiss da? Joda, jeg er en fredens mann jeg, og vil foreslå følgende: Syklistene inngår samarbeid med politi og vegvesen, - og får ´avstengt et begrenset antall kilometer veibane, for et begrenset antall timer. Skjønner? Alle happy, - syklister og bilister. Dette burde vi kunne få til, - sant?
    Ikke la det forbli som nå. - med sportsutøvere og veibanens ´egentlige brukere´: bilister, - i et eneste kaos! Livsfarlige greier det!

    ReplyDelete
  4. Ralin.

    Pell deg av veien, eller følg trafikkreglene.

    ReplyDelete
  5. Jeg er glad jeg bor og trene sykkel i Danmark.
    Laget mitt er ute og sykler 3-4 ganger i uken.
    Og det problemet dere har ser ut til å være et utpreget NORSKT problem.
    Finnes overhodet ingen slike problemer her nede, som jeg leser om i Norge.

    I Danmark er sykklistene respektert i trafikken og det er plass til oss alle sammen.

    Merker selv på motorveiene her om sommeren når de "norske bilegoistene" kommer nedover.
    De klarer ikke følge almindelig motorveiskikk og slippe inn. Det er knun å presse på og tenke "meg meg meg".

    Synd for Norge.

    ReplyDelete
  6. Dette handler om intoleranse. Vi tålererer ikke hverandre, vi er egoistiske og tenker bare på oss selv. Vi dyrker vårt ego og vil ikke at andre skal ha det bra.
    Nei, fjern alt som irriterer oss, fjern invandrere, fjern jøder, fjern bønder som kjører sakte med traktoren sin, og fjern fremfor alt syklistene som gjør at jeg må bremse(for et slit inne i en bil) og svinge rundt og dermed miste mye av MIN svært verdifulle tid. Jeg er svær og feit og skal belaste velferdsnorge så la meg kjøre bil på en minst mulig irriterende måte, husk jeg kan få hjerteinnfarkt. De kondomdress-syklende gærningene som er i toppform tar jo livet av meg med sin svært provoserende atferd (les sykling) i trafikken.
    Og hvorfor skal vi ikke poste med fullt navn?

    ReplyDelete
  7. Se på bildet... sykkelvei rett ved siden av veien! Det er ikke meningen at man skal sykle på vanlig bilveier. Man skal dessuten holde 1003 avstand osv. Når man kolliderer med noen bakifra er det automatisk den som kommer bak sin skyld. Ergo kan syklistene skylde seg selv.

    Lei av folk som tror de er med i Tour de France... i vanlig trafikk.

    ReplyDelete
  8. Er det rart det blir krig i verden........ Som Ron sa: dette handler om intoleranse.

    Men det betyr da pokker meg ikke bare at bilistene skal vise toleranse ! Det er måte på hvor lenge en skal bli hindret i 50 i en 70-80? sone. I følge veitrafikkloven har da syklistene faktisk plikt til å vike for å slippe fram øvrig trafikk.

    Og slike hatkommentarer om at alle bilister er feite o.s.v. blir bare for dumt... Og bygger oppunder denne "krigen".

    Er man i trafikken, skal man følge trafikkreglene, uansett hva for slags kjøretøy man måtte bruke.

    Slik adferdsel som vedkommende sto for med å bråbremse forran følgebilen er selvfølgelig helt forkastelig. Hadde han derimot rolig slakket ned til si 20-30 så hadde jeg vært mer med på reaksjonen. Hvordan hadde dere supersyklister reagert på det ?

    Nei, når jeg tråkker så følger jeg trafikkreglene. Følger vikeplikt, og trafikklys. Sklir ofte fram til stolpen ved rødt lys, men ikke over.

    ReplyDelete
  9. Du bruker selv sterke gloser og "baban-retorikk" samtidig som du forlanger at andre ikke skal svare på samme måte. Det viser klart din intoleransene og viser hvor lite sannsynlig det er at du klarer å diskutere denne saken på et saklig nivå.

    1. Veitrafikkloven gjelder alle. Ikke mer å diskutere og den gjelder også bil med syklist i dragsuget. Ergo skal alle som fører bil og lar en syklist ligge i dragsuget fratas førerkortet.

    2. Hva er logikken? Først ligge side om side i ca 30 km/t helt ut mot den gule stripen for så å drive dragsug-trening en etter en med hver sin bil. Hadde det ikke vært bedre å trene på en reel situasjon hvor to til fire syklet i følge og vekslet på å dra slik de gjør i Tour De France?

    3. La oss slutte å bruke offentlige penger på sykkelstier, ingen bruker de uansett.

    Sist en liten henstilling til alle wana-be. Slutt å kast energi drikk flasker og prosjons pakker i veikanten. Velforeningen rydder årlig lans veien og jeg plukket opp tre isostar flasker og syv små plastposer som hadde inneholdt energi-pasta eller noe lignende på 1200 meter. Bananskallet råtner det er greit, men søppel har dere ikke lov å kaste uansett.

    ReplyDelete
  10. Det er mange idioter av noen syklister.
    Ingen tvil om det! Litt synd at saken omhandler noen som drev drafting, noe som foregår UHYRE sjelden, og tilfredstiller nok ikke alle lover å regler. Det blir nesten som en sak hvor Petter Solberg blir tatt for å kjøre for fort. "Han må da forstå at han ikke kan trene på veien." Samme med søppelkasting. Det er latterlig, og har ingenting for seg.

    Jeg tror forøvrig at jeg som syklist OG billist, bør ha små problemer med å diskutere denne saken sakelig. Men da får vi ta det i et annet forum... Imens så er det jo morro å se på alle som "make fools out of themselves" (inkludert meg selv...noe bevisst) mens de prøver å fortelle meg hvorfor syklister burde komme seg av veien.

    ReplyDelete
  11. Artikkelforfatteren har ikke forstått det. Jeg kan kjøre forbi deg når du står på rødt. Det er her hele problemstillingen starter med syklister. De har ingen trafikkregler. De kan gjøre som de selv ønsker. Kjøre på fortau når det passer, midt i veien når det passer. Mot kjørerettning, på rødt lys, ja alt tar man seg til rette med. Toleranse for syklister starter med syklistenes adferd. En av innleggene her går på hvor mye bedre det er å sykle i Danmark.Ja, det er det nok. Det er mye bedre å være bilist også. Syklistene respekterer trafikkreglene. Stopper for rødt lys, gir tegn for stopp og sving med mer.

    ReplyDelete
  12. Jeg sykler mye.

    Jeg kjøre også bil.

    Konklusjonen min er at mange syklister ikke forstår hvilken fare de utsetter seg for når de velger trasevalg som kommer i konflikt med biltrafikk.

    Sykkel er et tregt framkomstmiddel, og det betyr at om man sykler i veibane må man ta hensyn til at man blokkerer trafikken.

    Følgende forslag til syklister:
    1: Bruk fortau og gangsti så ofte som mulig
    2: Ta veier med minst mulig trafikk
    3: Er det biler som ligger bak og som ikke kan kjøre forbi - stopp sykkelen og slipp bilene forbi.

    Dermed slipper man å være så mye i veien for andre og irritere. Dette er altså trafikksikkerhet i praksis. En mye større sikkerhet en å sykle med hjelm.

    ReplyDelete
  13. Knut Fredrik;
    Jeg sykler forbi køen (som en motorsyklist..ville du blitt sint på han??) når køen står på rødt lys!

    Og som du starter innlegget; "....har ikke forstått det!" er vel hele problemet. Vi forstår hverandre ikke.

    ReplyDelete
  14. For å være helt ærlig synes jeg det er MER avslørende av dere som mener alle som er imot livsfarlige hobbysyklister i veibanen har høyt kolesterol og blodtrykk og er missunnelige kroppene deres... hvilken mann er egentlig missunnelig de små og tynne pipestilkkroppene deres som 12 år gamle asiatiske gutter og deres manglende ereksjon i dagesvis etter et sykkelløp?

    Har alltid oppfattet dere som selvopptatte narssister, noe som styrkes av det dere skriver her hvor dere mener dere kan ta dere til rette uten å ta hensyn til andre og det faktum at veiene er forbeholdt motorkjøretøy.

    Selvfølgelig er det ikke verken lov eller smart å gjøre som fyren i artikkelen gjorde - men så er det heller ikke smart å sykle på en motorvei når det er sykkelvei ved siden av - eller å 'drafte' etter en bil i 50km/t. Jeg vil si skylden i denne saken må fordeles 50/50 mellom bilførere og syklister.

    ReplyDelete
  15. Hvor står det skrevet at veiene er forbeholdt motorkjøretøyer (rent bortsett fra motorveier, som det IKKE sykles på)??

    Du har nok rett; Jeg er en selvopptatt narssist, med hensikt om å ta meg mest mulig til rette uten hensyn til andre.

    Forøvrig så er jeg en selvopptatt narssist som er jævli godt fornøyd med min tynne pipestilkelkropp (det med asiat dropper jeg...kan jo virke rasistisk, og dette handler jo ikke om slikt, men om syklister og bilister) og manglende ereksjon er en bivirkning alle vi 100tusener av syklister desverre må leve med daglig!

    ReplyDelete
  16. Kjære bilister. Jeg skjønner at det er frustrerende å måtte ligge bak en gruppe syklister i 30-40 km/t i OPPTIL FLERE MINUTTER på vei til jobb f eks, spesielt hvis man har det travelt. Som syklist og bilist skjønner de fleste av oss dette. MEN! Bare fordi man er forbanna/frustrert/forsinka/whatever: å forårsake ulykker som dette er forkastelig.

    for å kommentere arntrunes innlegg:
    "I en kjedekollisjon er du selv skyldig og ansvarlig hvis du kjører inn i bilen forann"

    Det har da for svingende ikke noe å si om syklistene brøt loven (selv om jeg skal ærlig innrømme at ja det gjorde de), men
    1: hvem, i bil, bryter ALDRI fartsgrenser, kjører ALDRI uten bilbeltet, eller prater ALDRI i mobiltelefonen mens de kjører??
    og 2: uansett er det forkastelig og rett og slett helt jævlig kvalmende å forårsake personskade på denne måten.

    Og kommentar til ralin:
    "Det er for hver syklist som tror han har all rett til å sinke trafikken.
    For hver syklist som mener det er greit å sykle 3 sykler i bredden 20-30 km/t under fartsgrensen.

    For hver syklist som mener at offentlig vei er hans treningsarena med følgebiler og alt deretter.

    Pell deg av veien, eller følg trafikkflyten."

    JEG syns det er HELT GREIT å sykle 20-30 under fartsgrensa. alternativet er å sykle i 30-40 km/t raskere enn fotgjengerne går på fortau/gangsti. Jeg som bilist føler meg mye tryggere med syklister på veien, enn på fortauet sammen med barnevogner, småbarn og eldre.

    Jeg forventer ikke at bilister i Norge noen gang kommer til å like syklister på veien. Jeg er enig i Uten temas kommentar om at dette er et særnorsk fenomen, etter nå snart tre år på australske veier (med mer trafikk, fler "forsinka" sjåfører og høyere fartsgrenser) har jeg ikke så mye som blitt tuta på en eneste gang!! Det er behov for en holdningsendring, er bare synd at de fleste bilister er for arrogante og innsnevra i sine synspunkt til å akseptere oss syklister som medtrafikanter.

    Og for å avslutte me litt mer bensin på bålet:
    Jeg håper jæveln får en klekkelig bot, og aldri får igjen lappen!!

    ReplyDelete
  17. Andre; jeg har ikke sett at bilister blir sinte på det. Vet at en del irriterer seg over motorsykkler som passerer i midten, men ikke sett adferd som beskrives i VG artikkelen. Ellers, hvis syklister ikke gjør alt hva de kan for å irritere bilistene, blir de vel mer aksepter også.

    ReplyDelete
  18. "Jeg vil si skylden i denne saken må fordeles 50/50 mellom bilførere og syklister."
    DET ER DET DUMMESTE JEG HAR HØRT! fyren bråbremset MED VILJE! Nå kan jeg ikke si dette med 100 % sikkerhet (nærmere 99,8), men syklistene heiv seg ikke inn gjennom bakruta på bilen foran med vilje..

    Selvopptatt narsissist? mulig
    Tynn pipestilkkropp? tja
    Ereksjonssvikt? Aldri vært noe problem!

    ReplyDelete
  19. Merkelig at jeg sykla x antall mil i Italia (smale fjellveier,store veier i tett bytrafikk etc) i ei uke UTEN et eneste eksempel på sinna bilister...de eneste gangene det blei tuta var når bilistene kom bakfra eller rundt svinger,for å si ifra at her kom de. Da var det veldig lett for meg og oss som sykla å legge seg til kanten uten noen form for drama og fortsette syklinga/treninga. Da jeg kom hjem til Norge og skulle sykle en tur fra Oslo retning Ski, var det første som skjedde en kron-idiot av et rasshøl,som uten noen grunn, lå tett inntil meg og tuta,viste finger,pressa meg ut i grøfta og spyla spylevæske... Vet ikke hvor fornuften ligger jeg... Hvordan kan det gå an å sykle sykt smale og dårlige veier,med bilister side om side i Italia, UTEN problem mens i Norge og spesielt Oslo området er du voldtektsmann,drapsmann og all skit og dermed skal lynsjes av bilister???!!! Og er det bedre å bruke fortau og dermed risikere å kjøre ned mamma med barnevogn??eller søstre di på 3hjulsykkeln?? Gjensidig respekt er vel cluet her...

    Nå skal jeg ut og bli tuta på :-)

    ReplyDelete
  20. Prøver syklistene å ta livet av seg? Legge seg helt på støtfangeren til følgebilene som kjører i 50 i 80 sona.

    Når uhellet er ute skylder syklistene på andre. I dette tilfelle en bilist som tydelig ga signal om at han startet en forbikjøring. Uheldigvis måtte bilisten bremse ned da ei katt eller unge fløy over veien litt lengre framme.

    Hompidonk. To idoter klistret inn i bakruta til følgebilen.

    Tips: 1001 1002 1003. Og du har skaffet deg minimumstid til å bremse ned om noe skulle skje. Men dette gjelder kanskje ikke syklister med hjelm og vannflaske?

    ReplyDelete
  21. Skal tro om alle disse som har så mye i mot syklister kjører Audi? Jeg tør banne på at minst 3/4 av disse gjør nettopp det. Audi-eiere er et helvete både for syklister, forgjengere og bilister.
    For å kommentere blogger SKAL også vi syklister stoppe på rødt lys. I Oslo er det ikke en jævla syklist som følger trafikkreglene, og som fotgjenger har jeg holdt på å bli nedkjørt nesten daglig. Jeg sykler utafor Oslo, og her følger vi ihvertfall reglene når vi sykler.

    ReplyDelete
  22. Her nede i Sandefjord har de satt av en sykkelsti for bruk av oss sykklister inne i byen. Omtrent like bred som et sykkelstyre. Og det er temmelig skummelt å sykkle der. Biler som suser forbi på den ene siden.. og ikke følger de fastsgrensene, på den andre siden en 15-20 cm fortauskant. Her om dagen skulle jeg igjennom byen på sykkel. Jeg tenkte at ja, lurt.. den kan jeg bruke.

    Det tok ikke mer enn 30 sekunder før en billist vrengte over veien og skulle parkere over denne sykkelstien, rett utenfor Sandefjord Pizza.. det er parkeringsplasser 100 meter oppi gata.

    Jeg har fått et helt annet syn på trafikk og forsvarlig kjøring etter jeg selv startet opp med sykkling. Kanskje trengte jeg denne dimensjonen for å bli den jeg er i dag. Så folk som irriterer seg over sykklister så kan jeg dette annbefales. Ta sykkelen og opplev billistene og deres egoisme.

    Blir nesten som en kollega som satt å sa han siktet på katter i veikanten, før han fikk seg katt selv.

    Som Uten Tema sa: "Og det problemet dere har ser ut til å være et utpreget NORSKT problem." Og jeg tror deg så gjerne!!

    ReplyDelete
  23. Trafikkreglene § 18.3, særlige bestemmelser for syklende
    ”Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart”.

    Sykling på fortauet er med andre ord ikke noen spesielt god løsning.

    Til info syns jeg det er minste like irriterende med oslo- og bærumsregistrerte 4-hjulstrekka SUVer som holder 50 i 80-sona på landeveier i Buskerud bare fordi det er litt snø på bakken og samtidig ikke løfter en finger for å gjøre det mulig å kjøre forbi men heller legger seg midt i veibanen. Men jeg prøver ikke å ta livet av dem av den grunn.
    Men kanskje jeg skal begynne å presse meg forbi og kanskje også stoppe å skjelle ut neka. Jeg antar at godt over halvparten av dem er de samme folka som sitter sommeren gjennom og sutrer over syklister.

    ReplyDelete
  24. Ja, her var det mange sinte kommentarer. Både bilførere og syklister har sitt ansvar. Saken er, som flere billister bør tenke på, at syklister er myke trafikanter. Agressiv kjøring i nærheten av en myk trafikant er alltid uheldig, selv om den myke trafikanten oppfører seg som en idiot. Det vil da aldri være verdt å utsette et annet menneske for de følgende som oppstår ved et uhell (eller ved et grovt overlegg som det var her)? Ro deg litt ned i trafikken, du kommer frem uansett.

    ReplyDelete