Tuesday, February 23, 2010

RR - Geelong IM 70.3

Bedre sent enn tidlig, her kommer endelig RR fra årets første konkurranse.

Bilde 1: Klar for gjennomkjøring dagen før dagen.


6/2: Jeg og resten av Team Yngve (dvs Sarah) dro ned til Geelong lørdag morgen. Etter registrering og en liten vandretur for å skaffe de siste forsyningene tok jeg meg en liten time på sykkelen for å sjekke løypa og forsikre meg om at alt virka som det sku, ingen løse skruer eller noe annet som kunne ødelegge.
Problem 1: utrolig vanskelig å ta en rolig tur på den sykkelen!! Tempo ble nok litt høyere enn det som er ideelt dagen før dagen.

Leverte inn sykkelen, en siste utstyrsjekk og så bar det tilsengs.

7/2: At alle slike konkurranser skal begynne så tidlig a! Klokka piper klokka 5 på mårran, heiv i meg en porsjon havregrøt og et par blingser me brunost og så bar det tilbake til Geelong og startlinja.

Det var en fantastisk morgen, vannet var 22 grader og kjempedeilig, og jeg var over snittet nervøs.


Problem 2: Hadde vært i overkant beskjeden på forventa svømmetid (40 min) og starta bakerst i feltet.
Eliten starta klokka 7:02, og resten av feltet bar i vei fem minutter senere. Starten var utrolig dårlig organisert, de første startende starta ca 20 meter foran linja uten at arrangørene brydde seg altfor mye. Og så begynte kaoset. Rett i overkant av 1000 par armer og bein kava, slo og sparka for å komme seg ut og forbi. Jeg hadde planlagt å ta det rolig ut fra start og komme meg inn i en god rytme.
Problem 3: ble sparka i trynet tre ganger på de første 100 meterne og svømte mesteparten me brillene fulle av saltvann og så ikke en dritt.
Problem 4: som et resultat av problem 3 hengte jeg meg på en kar som holdt grei fart. Men han ante jo ikke hvilken retning han skulle, og jeg så fortsatt ikke en dritt.
Med ca 500 meter igjen stoppa jeg og tømte brillene. Kom meg inn til land uten flere spark og slag på en helt ok tid, 37:48.

Prøvde tilogmed å smile til kamera idet jeg løp forbi..

I T1 tok jeg meg god tid, på me sokker og sko, heiv i meg en god mengde vann og en gel og kom meg på sykkelen og inn i en komfortabel klatreposisjon.

 Finta meg forbi 10-15 mann opp første bakken. Første og siste 3 km på hver runde var gjennom en park på dårlig asfalt og skarpe svinger så var vanskelig å komme inn i rytmen. Men kom meg gjennom og ut på lange strake veien, og lå jevnt på 33km/t. Beina var fine og jeg var greit fornøyd.

Men litt utpå siste runden begynte det å sakke av, vinden hadde blitt betydelig sterkere og beina betydelig mer slitne. Den bakken som jeg fløy opp ut av T1 gikk MYE treigere tredje gangen, og begynte å kjenne at jeg ikke akkurat har hatt supermange timer på nye sykkelen. Må nok bli noen økter med fintuning av posisjon før slutten av mars ja! Endte med sykkeltid på 2:49:59, som var fem gode minutter mer enn planen. Og beina føltes ikke bra.

Småjogga/gikk inn til T2, skifta, drakk og dytta inn nok en gel, heiv på meg løpebelte og litt solkrem på skuldra mens jeg løp ut.

Løpinga gikk tungt. Første snaue 8km på 41 minutter er ikke akkurat noe å skryte av, bakker eller ikke! Gikk riktignok tyngre for mange andre, og jeg passerte folk jevnt hele tida.
Problem 5: drikkestasjonene hadde ISkaldt vann, og det var ikke magan min veldig fan av. Hadde skikkelig problemer me å få i meg gel og holde farta på beina oppe og farta på fordøyelsen nede.
På siste vending ca (14 km) skulle jeg over fra gel til kaffe&colablanding, men me magan i ulage fra før holdt jeg meg til sportsdrikk og unna både kaffe og isvann. Hadde følge me en kar i samma aldersgruppe de siste 7-8 km, dvs han hang seg på og nekta å hjelpe til å dra. Så i siste oppovern, ca 2 km fra mål, tenkte jeg at nå var det nok, la inn et lite rykk og parkerte gratispassasjeren. Gikk i mål me en langt ifra planen løpetid (1:53:00) og en totaltid på 5:28.


T3 – uterestaurant ca 500 meter unna målgang med kald pils og utsikt over stranda og lettkledde frøkner. Målet om 5:05 innså jeg vel at hadde ryki da beina begynte så smått å surne på siste 3mila på sykkelen. Viktig at du fortsatt tar meg på noe, André! Som en første gjennomkjøring er jeg likevel fornøyd, og grugleder meg til IM Aus i slutten av mars!


6 comments:

  1. Først av alt;
    Gratulerer med vel gjennomført. Og deretter, gratulerer med en helt ålreit tid til første 1/2-distanse å være. Med denne tida, så ligger du jo ihvertfall ann til å kunne klare røfli (fint ord) rundt 12 timer om noen uker.

    Min erfaringe er at det uansett er bedre å ligge på beina til noen, enn å ligge først, samme hvor dårlig retningsans personen her. (ALT er relativt)

    Godt å se at det er flere enn meg som sprekker på de siste 3 mila på halvdistanse. Neste mål må jo være å presse 1/2-marathonen under 90 min, sprekk eller ei...

    Jepp...det er alt fra sjukestua!
    Har ikke trent på nøyaktig 6 dager nå, og begynner å bli en bitter mann.

    ReplyDelete
  2. Grattis,Yngve!
    Inntrykket jeg sitter mest igjen med etter å ha lest innlegget ditt er:
    sattan som jeg gleder meg til tørr asfalt og kjenne milene forsvinne med sykkelen igjen :-)

    Når det er sagt hadde jeg og Are årets beste skitur så langt igår...føret var perfekt, -9 grader, spikerfeste og knall glid..men best av alt, kroppen bynner å fungere igjen!! Så ikke klag André, du har fortsatt èn uke å gå på :-p

    ReplyDelete
  3. Arti at du sier det espen, for sattan som jg gleder meg til minusgrader og blåswixføre på sjusjøen!
    Inne i en litt tung periode treningsmessig, er et ork å komme seg ut på sykkelen om dagen. Gleder meg til etter 28. mars, for da skal jeg begynne me mye mer lystbetont trening, komme meg ut på terrengsykkelen oftere (den som jeg rævkjørte dempern på for ei uke sia men det er en annen sak), begynne å klatre igjen og muligens no sosial skoleidrett. Med jenter i tights.

    ReplyDelete
  4. De har slutta med minusgrader og blåswixføre på Sjusjøen sies det...

    Sosial skoleidrett med jenter i tights!?!?!
    Yngve, skal du ta opp igjen cheerleading?

    Begynte forøvrig å klatre igjen jeg også for et par måneder siden. 2 timer, så hadde jeg vist at jeg var bedre enn Martin, så da var jeg ferdig med det for en stund...

    ReplyDelete
  5. tights burde jo vært påbudt i de fleste idretter syns jeg!

    ReplyDelete