Monday, May 24, 2010

Hallingdalen - stedet uten medvind

Satt kursen mot Gol i en helvetes motvind. Tenkte som så at da kunne jeg utvide turen litt, for jeg ville jo få vinden i ryggen på vei hjem igjen. Etter en heller dårlig softis kvelden i forveien, hadde jeg vært på dass flere ganger i løpet av natta og morgenen. Det liksom bare rant... Funka bra å sitte på sykkelen, men med en gang jeg gikk av, så pressa det på...
Fra gol satt jeg veien opp mot Golsfjellet. Stigningen gikk på omtrent samme tempo som igår, noe som var et bra tegn etter over 5 mil i motvind. 5 kilomter inn på fjellet, etter 609 høydemeter,snudde jeg og koste meg nedover mot Gol igjen.
Ut i Hallingdalen igjen, og så sa det PANG! Motvind!?!?! Jeg skjønte rett og slett ikke hva som skjedde, men vinden hadde snudd 180 grader øg i tillegg økt til type "nå-starter-det-snart-å-regne"-styrke.
Måtte stoppe i Nesbyen etter 2 mil og ta meg en dritepause, kaffe og bolle, mens jeg lurte på hvordan i all verden jeg skulle kunne komme meg videre. Som det ble bemerket fra sørligere breddegrader, så er kanksje ikke kaffe det beste når magen er fucked. På en annen side så kom jo alt ut igjen, så jeg kunne like godt drikke noe jeg hadde lyst på, tenkte nå jeg...
Siste tre mila var det mye stygge tanker, og veien har aldri virka lengre. Måtte leke litt med 500meter stående i bukken og 1000 sittende, den siste mila for overhode klare å tenke på noe annet enn hvor sliten jeg var.

Legger litt av skylda på dårlig mage, bra med trening i det siste og forbanna motvinden. Men motvind kan komme 7. august også, så her er det en jobb å gjøre.

Så gutter, spørsmålet er: Hvor lenge får jeg effekt ut av treningen mot 7. august? Vil trening etter 15. juli ha noen annen effekt enn en ren vedlikeholdseffekt?

2 comments:

  1. Du må bli mer aerodynamisk André :) Strømlinjeformet hjelm!

    Som vår gode venn Joe Friel sier: Kjør build-periode frem til 2 uker før norse. I denne perioden er det utholdenhet og muskelutholdenhet, samt watt og anaerob utholdenhet som gjelder.

    2 uker før norse starter peak-periode. Her sier Friel at man bør jobbe med muskelutholdenhet, samt den største limiter´n man har. Er man usikker på dette, jobb med anaerob. Det bør være en race-spesifikk intensitet økt pr 72-96 timer i en peak-uke!

    ReplyDelete
  2. spørs hvor flink du har vært i tida fram til de to siste ukene. Hvis du, som i mitt tilfelle, ikke har en tilfredsstillende oppbyggingsfase så kan du fortsatt få mye ut av de siste 2-3 ukene.
    Hvis du har fått lagt grunnlaget skikkelig før det så er det som Are sier formtopping som gjelder!
    Detta går så bra atte!

    ReplyDelete