Monday, May 31, 2010

Svar utbedes...

....av leger og andre typer heksedoktorer, som jeg vet jevnli frekventerer disse sidene!
Jeg er jo smertelig klar over hva snus/tobakk fører med seg av ulemper for oss som bedriver utholdenhetsidrett. Bodårer som trekker seg sammen osv....
MEN, kan det også føre til at jeg føler meg dehydrert/tørr i munnen raskere enn vanlig. Hadde en skikkelig bratt dag idag, og allerede etter 35min så følte jeg et skikkelig sug for vann. Syns dette var litt for tidlig. Kan det være at kjedsomheten i Flå har ført til kjedesnusing, som igjen kan bidra til denne "uttørkinga"?

Slutter å snuse idag!
Eller forresten...i morgen passer bedre.

Forøvrig så ble lunchen idag på 80 min, med mange høydemetere og bariss hele veien.

2 comments:

  1. Litt avhengig av intensitet,men ved utholdenhetstrening er anbefalingene å starte rehydreringen etter ca 20min og deretter gradvis hvert 10.min ca...og siden det i tillegg er såpass varmt og tørr luft er det enda viktigere å fylle på tidlig og regelmessig

    ReplyDelete
  2. Skal ikke si helt sikkert om dette er pga snus eller ikke, er ingen ekspert. Men: snus inneholder fuktighetsbevarende stoffer, som jeg vil tippe drar fuktighet ut av munnhulen. I tillegg gir snus skade på slimhinnen i munnen, og (ifølge min logiske hjerne) over tid vil dette føre til uttørring.

    Bare å hive snusen!

    Men det er som Espen sier, bør jo begynne å drikke lenge før du er tørst da!

    ReplyDelete